Do połowy 2027 roku powinna być gotowa droga ekspresowa S1 od Mysłowic do granicy państwa (ze Słowacją) w Zwardoniu. Jak wygląda zaawansowanie na poszczególnych odcinkach?
Droga S1 od Mysłowic do Zwardonia to kilka odcinków realizacyjnych. Niektóre zostały już oddane do ruchu, a na inne kierowcy wjadą jeszcze w tym roku. Budowa ostatniego ma być ukończona w II kwartale 2027 roku.
Mocno zaawansowana jest budowa odcinka Bielsko-Biała Hałcnów – Dankowice. Tu prace zostały już zrealizowane w 94 proc., a zakończenie jest planowane na grudzień tego roku. To fragment stanowiący ważny węzeł integracyjny – droga S1 łączy się tu z drogą S52 w kierunku Cieszyna, a w przyszłości będzie tu również połączenie w kierunku Krakowa poprzez Beskidzką Drogę Integracyjną.
Zakończenie prac na tym odcinku usprawni ruch także na kolejnym. Sąsiedni fragment od Dankowic do Oświęcimia mimo że jest już wybudowany, nie jest bowiem w całości dostępny dla kierowców. W sierpniu tego roku została oddana do ruchu jedynie cześć od węzła Oświęcim do węzła Brzeszcze i to z ograniczeniem tonażowym do 3,5 t. Fragment od Brzeszcz do Dankowic czeka na otwarcie do wspomnianego wyżej zakończenia prac na odcinku Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów.
Także w tym roku kierowcy mają szansę wjechać na odcinek Bieruń – Oświęcim, choć na razie będzie to na zasadzie przejezdności. Obecnie zaawansowanie prac wynosi tam 64 proc. Połączenie z drogą krajową nr 44 pozwoli jednocześnie na zniesienie ograniczenia tonażowego na S1. Wszystkie prace na tym odcinku zakończą się w III kwartale 2026 r.
Odcinek Kosztowy II – Bieruń, na którym prace rozpoczęły się najpóźniej, tj. na początku 2025 r. obecnie jest zaawansowany w 26 proc. Tu zakończenie planowane jest na II kwartał 2027 r. Przypomnijmy, niedawno w ciągu S1 został oddany do ruchu fragment Przybędza – Milówka, tj. obejście Węgierskiej Górki. To 8,5-kilometrowy fragment, który uzupełnia ekspresową trasę w kierunku Słowacji.
Droga S1 leży w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Łączy A1 w Pyrzowicach z granicą ze Słowacją w Zwardoniu. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.
Jak wylicza GDDKiA, obecnie ciąg DK-1 oraz S1 pomiędzy autostradą A1 w Pyrzowicach i granicą ze Słowacją w Zwardoniu to 145 km długości. Trasa ma trzech różnych zarządców. GDDKiA odpowiada za około 137 km tej trasy, a pozostała część jest w gestii prezydentów miast: Tychy (5 km), Bielsko-Biała (2,4 km) oraz Stalexport Autostrada Małopolska S.A. (0,6 km w obrębie węzła Brzęczkowice). W części jest drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), a w części ekspresową. Po zrealizowaniu wszystkich inwestycji będzie to droga ekspresowa w całości podlegająca GDDKiA. Będzie miała 133 km.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.